Home » Communication » Dramadriehoek – het communicatie model

Dramadriehoek – het communicatie model

Er zijn drie posities voor twee personen, dus je kunt op elk moment van rol wisselen en de ander ook. Als je er op gaat letten, zul je zien dat je onbewust tachtig procent van de tijd in meer of mindere mate gevangen zit in een dramadriehoek.

#1. DE REDDER

De redder helpt, gevraagd of ongevraagd. De redder denkt te weten wat goed is voor de ander en behandelt daarmee iedereen automatisch als slachtoffer. De redder heeft ook het idee dat hij/zij degene is die het hardst werkt. Het is de martelaar.

#2. HET SLACHTOFFER

Het slachtoffer is verongelijkt, verschuilt zich in een afhankelijke positie en neemt zelf geen enkele verantwoordelijkheid. Alles is de schuld van anderen. Het slachtoffer zoekt een redder, maar als die het niet goed doet zal het slachtoffer daar eindeloos over klagen, en dus snel overgaan naar de rol van aanklager.

#3. DE AANKLAGER

De aanklager is vooral boos en verbitterd. Hij/zij beschuldigt de wereld en wijst anderen op hun tekortkomingen. De aanklager wil koste wat kost zijn gelijk behalen en zal het slachtoffer achtervolgen met verwijten.

Stel je nu een gesprek voor tussen twee willekeurige mensen in één van deze drie posities. Het resultaat is altijd drama. In de dramadriehoek eindigt elk gesprek met teleurstelling en frustratie, manipulatie en verwijten.

WAAR IS DE UITGANG?

Hoe kom je hieruit? Door als een volwassene te communiceren en niet als een kind. Hier zijn drie vuistregels voor:

  1. Geef geen ongevraagde hulp.
  2. Vraag om wat je nodig hebt. (Maak geen verwijten, maar communiceer behoeften.)
  3. Geef duidelijk je eigen grenzen aan.

Leave a comment