Home » Psychology » Dealen met boosheid of gekwetstheid_drie stappen

Dealen met boosheid of gekwetstheid_drie stappen

Lastige gevoelens

Er zijn een drietal stappen om met lastige gevoelens te dealen die het gedrag van anderen bij ons op roepen zoals boosheid of gekwetstheid. De eerste stap is om ze werkelijk volledig toe te laten en te voelen. Laat gedachten erover los, laat  oplossingen los, laat vluchtmechanismen los en laat ze eens helemaal toe. Ze zijn er toch en willen blijkbaar gekend worden. Ze niet willen hebben – ze onderdrukken – er voor weg vluchten – kost een hoop energie. Bovendien gaan ze dan ondergronds. Ze manifesteren zich dan via lichaamskwalen of  gebrek aan nachtrust of een slecht humeur e.d.  Ze werkelijk toestaan maakt van de tijger in de kast een hanteerbare kat omdat de gevoelens zich dan opbranden in enkele minuten. Het grootste deel dat hen brandende houdt is ze niet te willen voelen.
De tweede stap die helpt is te beseffen dat mensen anderen kwetsen als ze zelf beschadigd en gekwetst zijn. Als we dat kunnen (h)erkennen zal er ook compassie kunnen groeien. Ook wij hebben trouwens vast ook vanuit zo’n gekwetstheid ooit anderen weer pijn gedaan.
Een derde stap is te beseffen dat je het moeilijk hebt maar dat het zóveel erger zou kunnen zijn als we alleen al kijken naar de oorlogsgebieden waar mensen echt lijden.
En als je dat al (voor een gedeelte) kunt, vergeef dan de ander. Vergeven verandert het verleden niet maar heelt onze eigen wonden en schept daardoor ruimte voor een beter toekomst.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s