Home » Self-awareness » Het leven de baas_Bewust worden van wie we zijn

Het leven de baas_Bewust worden van wie we zijn

Bewust worden van wie we zijn

Het verwerven van inzicht in de eigen psychische processen. Wat onbewust is, komt aan het licht.

De hele menselijke groei is een proces van bewustwording van wat onbewust was.

Wanneer we het werk aan onszelf doen, zullen we snel tot de ontdekking komen dat we met het werk dat we buiten onszelf doen geen problemen meer hebben. De activiteiten dienen zich vanzelf aan wanneer we de moeite nemen onszelf te zijn en steeds meer te worden.

Als je als kind de liefde van je moeder niet krijg dan groeit je heel verstandelijk op en er gebeurt niet veel met je emoties.

Het is namelijk zo dat iemand de liefde krijgt pas als hij van zichzelf houdt. Ook dat iemand gerespecteerd wordt, die zichzelf respecteert … dat mensen met iemand rekening houden die met zichzelf rekening houdt.

Mensen kunnen alleen maar houden van de mens die jezelf bent en als je die mens die je bent verstopt, heb je mensen om je heen die niet van je houden.

Men kan alleen houden van iets dat echt is.

De liefde kan je niet verwerven. Je ouders (en alle andere mensen) houden van je of ze houden niet van je.

Er zijn kinderen die moederliefde-veiligheid, geborgenheid, zorgeloosheid- van hun moeder en nog‘moederliefde’-koesteren, warmte geven, beschermen- van hun  vader ervaren. Er zijn ook heel wat kinderen die nooit moeder/vaderliefde ervaren. Kind leert overleven en eigen weg naar bewustworden zoeken. Moederliefde of sexualiteit betekent; de aarde totaal en vanuit passie ervaren. Pas wanneer iemand dat doet is hij in staat om te leven en meer bewustzijn te komen; ‘een ander mens te worden’, te transformeren. Ofwel; de eerste stap naar leven, naar bewustzijn is genieten, is sensualiteit.

Echte ontspanning (sex) leidt niet tot een vlucht, maar tot een toename aan geestkracht, aan lichaamskracht, aan ‘het zien zitten’.

Echte ontspanning leidt tot: Dit ben ik en het doet er niet toe of ik angsten heb, samen komen wij erdoorheen, want we hebben elkaar. Om tot deze vorm van ontspanning te komen, heb je iemand nodig die je gelijke is.

Karakter

De uitspraak ‘Je karakter is je lot’, kun je opvatten als een soort oordeel en veel mensen zeggen; ‘Ik ben nu eenmaal zo, je moet me maar nemen, zoals ik ben’. Als je zo denkt, vat je je karakter op als iets dat onveranderlijk in jezelf zit.

‘Je karakter is je lot’ wil zeggen; Wat ik binnen me heb, dat zoekt een weg naar buiten. Mijn innerlijk bepaalt welk leven ik heb. Innerlijk kan ik veranderen, dus ik kan ook mijn leven veranderen. Om mijn leven te veranderen, hoef ik alleen mijn karakter maar te veranderen, want ook dat veranderde karakter zoekt een weg naar buiten en maakt voor mij een nieuwe wereld.

Creativiteit

Creativiteit wil zeggen; iets in de wereld neerzetten en laten ontstaan dat echt een uitdrukking is van jouw eigen innerlijk. Of je geliefde weten te bereiken.

Als iemand zich creatief voelt, voelt hij zich vol kracht. Je functioneert als actieve doorgever van energie. Hoe meer je zo een kanaal bent voor het doorgeven van energie, hoe sterker, gezonder, gelukkiger, krachtiger en ‘machtiger’ je wordt.

De verliefdheid gaat niet over in een duurzame liefdevolle relatie, waarin de energie stroomt van de een naar de ander en van de ander naar de een.

Anders de energiestroom stopt, de alchemie van de echte liefde komt niet op gang, men wordt niet krachtiger, gezonder, gelukkiger, ‘machtiger’, neemt niet meer deel aan de sexuele kracht. Dan verdwijnt de creativiteit en de angst slaat opnieuw toe.

Doorgeven van energie geeft meer.

Vasthouden van energie blokkeert.

Leave a Reply

